آخرین نوشته ها

میخک ادویه خوش عطر و خاص

میخک ادویه خوش عطر و خاص

کاین گل کوچک قهوه ای رنگ که گاهی اون رو به نام میخک صدپر هم میشناسن در اصل جوانه های درخت میخک هست که عطر و طعم منحصر به فردی داره و از گذشته تا به امروز به عنوان ادویه مورد استفاده قرار می گرفته به خصوص در کشورهای هند، پاکستان و اندونزی.

میخک ادویه ای بسیار معطر و گرم هست، مردم قرن ها از خواص میخک به عنوان دارویی برای تقویت ایمنی، کاهش التهاب و کمک به هضم غذا استفاده کرده اند.

ادویه میخک در هندوستان تقریبا در هر غذایی در ترکیب با ادویه های دیگه استفاده میشه و دوستانی که اهل جنوب کشورمون هستن یا علاقه مند غذاهای هندی و آسیایی هستند بیشتر با این ادویه آشنایی دارن.
ارزش غذایی میخک بسیار بالاست و خواص بسیار زیادی داره به طوریکه در صنعت پزشکی هم مورد استفاده قرار میگیره. عموما به صورت کامل یا پودر شده جهت طعم و عطر دهی به غذاها استفاده میشه(ترجیحا زمان استفاده پودر شود)، اما جویدن میخک یا استفاده از روغن آن هم بسیار توصیه میشه .

از خواص میخک میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1- مناسب برای بیماران دیابتی(عزیزانی که قندخون پایینی دارن در مصرف میخک دقت کنن)
2-مناسب برای دهان و دندان(رفع بوی بد دهان، سفید کردن دندان و مهم تر از همه تسکین درد دندان)
3-مناسب برای پاکسازی ریه و گلو
4-ضد سرطان
5-کمک به کاهش وزن
6-مناسب برای پوست و مو
7-خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی

استفاده از میخک در آشپزی

ادویه میخک در کنار هل سبز، زیره و جوز هندی در بسیاری از غذاها قابل استفاده است. به عنوان مثال در هندوستان در اغلب خورشت ها یک تا 2 عدد میخک در کنار هل  و چوب دارچین در هنگام پخت خورشت استفاده میکنند.

ادویه میخک در آشپزی

در کشورهای عربی هنگام پخت و یا آب پز نمودن گوشت از دانه های میخک در کنار بادیان ستاره ای، هل و چوب دارچین استفاده میشود تا بوی ضخم گوشت گرفته شود.

ادویه میخک در کنار جوز هندی و زنجبیل به اغلب شیرینی و کوکی ها اضافه و طعم آن ها را دلنشین تر میکند.

همچنین ادویه میخک یکی از مهم ترین ادویه ها در تهیه و ساخت ادویه جات ترکیبی مثل ادویه گرام ماسالا، چای ماسالا، ادویه پلویی، ادویه جوجه کباب و … هست.

برای خرید ادویه میخک اعلاءو خوش عطر میتونید به صورت آنلاین از وب سایت چاشنیکا خرید کنید و درب منزل یا محل کارتون تحویل بگیرید.

بازگشت به لیست