آخرین نوشته ها

دستور پخت سمبوسه جنوبی

دستور پخت سمبوسه جنوبی

سمبوسه یکی از معروف ترین غذا ها و میان وعده ها در هندوستان و جنوب کشورمان بخصوص آبادان و اهواز است.

مواد لازم برای تهیه سمبوسه :

سیب زمینی3 عدد متوسط
گوشت چرخ کردهدر صورت تمایل 100 گرم
پیاز2 عدد
گشنیز و جعفریهر کدام 100 گرم
نان لواش4 عدد
پیازچه5 عدد
روغن سرخ کردنیبه میزان لازم
ادویه فلافل و سمبوسهبه مقدار لازم

در مرحله اول سیب زمینی ها را بشویید و با پوست در قابلمه ای که در آن مقداری نمک و روغن و چند پیمانه آب اضافه شده است قرار دهید. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا سیب زمینی ها پخته شوند.

دلیل اضافه کردن نمک و روغن به آب این است که در هنگام پخته شدن سیب زمینی ها، مقداری ترک بر می دارند که با این کار باعث می شود سیب زمینی ها خوشمزه شود.

روش دیگری هم برای پختن سیب زمینی ها وجود، به این صورت که سیب زمینی ها را پوست بگیرید و بشویید و به صورت نگینی خرد کنید و قابلمه به همراه چند پیمانه آب و مقداری نمک اضافه کنید و بر روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار دهید تا پخته شود.

پس از آماده شدن سیب زمینی ها آن ها را از اجاق گاز پایین بیاورید و بگذارید تا سرد شود. سپس سیب زمینی ها را با رنده ی درشت رنده کنید. همچنین می توانید آن ها را به صورت نگینی خرد کنید.

  • سبزیجات معطر سمبوسه را پاک کنید و بشویید و بگذارید تا آب آن ها خشک شود. سپس به صورت ساطوری خرد کنید.
  • سپس سیب زمینی ها را با پیاز سرخ شده و سبزیجات خرد شده و ادویه مخصوص فلافل و سمبوسه مخلوط کنید و تا مواد داخل سمبوسه آماده شوند. مقداری از مواد را بچشید و در صورت لزوم به آن چاشنی از جمله نمک، فلفل سیاه ، پودر انبه ، پودر سیر ، پودر آویشن و تقریبا هر ادویه دلخواهی را میتوانید اضافه کنید.
  • بعد از آماده شدن مواد داخل سمبوسه نوبت به برش زدن نان های لواش می رسد. اگر می خواهید سمبوسه ای با اندازه بزرگ درست کنید نان های لواش را به صورت طولی برش دهید و اگر می خواهید سمبوسه ای با اندازه کوچک درست کنید، نان ها را به صورت عرضی برش دهید.
  • حالا مقداری از مواد سمبوسه را در داخل نان و در یک سمت آن قرار دهید، سپس به صورت مثلثی نان را تا بزنید. سپس این مثلث را بپیچانید تا تمام اضلاع آن تشکیل شود. دقت کنید که از نان لواشی استفاده کنید که مقداری نرم باشد. اگر کمی لبه های نان خشک بود، آن را با مقداری آب مرطوب کنید تا هنگام پیچیدن نان شکسته نشود.
  • در مرحله بعد نوبت به سرخ کردن سمبوسه ها می رسد. ابتدا یک تابه را انتخاب کنید و به اندازه ای روغن در آن بریزید تا سمبوسه ها به یک سانتی متر در روغن فرو روند. سپس تابه را بر روی اجاق گاز بگذارید و صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس سمبوسه ها را در تابه قرار دهید تا سرخ شوند.
  • بهتر است سمبوسه ها را از سمتی که پیچیده اید در روغن قرار دهید تا هنگام حرارت دیدن وا نروند و باز نشوند. بعد از اینکه یک طرف سمبوسه ها سرخ شد آن ها را برعکس کنید تا طرف دیگر نیز سرخ شود. بعد از سرخ شدن آن ها را در یک صافی و کاغذ قرار دهید تا روغن اضافی آن ها گرفته شود.
بازگشت به لیست